گزارش برنامه صعود مشترک دنا، قله حوض دال – گروه آذرخش دلیجان و کادوسیان تالش

9 جولای 201510 دیدگاه

مقدمه:

رشته کوه دنا در جنوب زاگرس با بیش از ۸۰ کیلومتر طول، دارای ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است، ،

این رشته کوه زیبا دارای ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر میباشد.

بلندترین قله رشته کوه دنا، قاش مستان (بیژن ۳) ، ۴۴۳۶ متر ارتفاع دارد، و تقریبا در مرکز خط الرأس دنا قرار گرفته است.

سه مسیر عمده دسترسی به خط الراس مرکزی دنا عبارتند از:

۱_ مسیر شمالی : از روستای تاریخی و زیبای خفرشهرستان سمیرم شروع و از طریق تنگه کی خسرو به خط الراس میرسد.

۲_ مسیر گردنه بیژن : شهر سی سخت و گردنه بیژن را میتوان دروازه ورود به خط الراس های شرقی و مرکزی دنا نامید. گردنه بیژن شرقی ترین نقطه خط الراس مرکزی و ما بین این خط الراس با خط الراس شرقی محسوب میشود. از مسیر این گردنه میتوان به قلل برد آتش ، سیچانی ( واژه سیچانی در اصل “سیچانلی” و به معنای دارای موش در زبان آذری میباشد. عشایر قشقایی که در منطقه ییلاق میکنند ، چنین نامی را بر این قله گذارده اند ) ، حوض دال و خط الراس مرکزی دسترسی پیدا کرد.

۳_ مسیر جنوبی : سومین مسیر دسترسی به بخش مرکزی دنا از شهر زیبا و با صفای سی سخت و از طریق تنگه بزکش میباشد که با شیب نسبتا تندی به پناه گاه و قله حوض دال منتهی میشود.

قلل معروف خط الراس مرکزی دنا:

خط الراس مرکزی ( ازغرب گردنه بیژن تا شرق گردنه مورگل غربی ) دارای ۱۸ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر میباشد که از آن جمله، قلل :

سی چانی ، حوض دال ، کرسومی ، حرا غربی ، حرا شرقی ، ماش ، بن رود ، برج آسمانی ( بیژن ۲ ) ، قاش مستان ( بیژن ۳ ) ، مورگل

نام قله صعود:

قله حوض دال به ارتفاع ۴۳۶۰ متر معروفترین قله دنا میباشد. و یکی از مسیرهای دسترسی به دنا و اصلی ترین مسیر صعود قله حوض دال، شهر سی سخت است.

دال یا همان کرکس نام پرنده ای است بومی ایران که یکی از زیستگاههای آن کوههای دنا در کهگیلویه و بویراحمد میباشد. پایین تر از قله منطقه ای وسیع و حوض مانندی وجود دارد که گفته می شود در گذشته های دور دال ها در آن زندگی می کرده اند و نام حوض دال نیز از همین جا آمده است.

شرح صعود ما:

تیم ۵ نفره گروه کادوسیان ساعت ۵:۰۰ صبح روز چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ از شهر تالش (هشتپر) حرکت و ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به شهر دلیجان در استان مرکزی وارد شد.

ساعت ۱۴:۰۰ پس از پیوستن به گروه کوهنوردی آذرخش دلیجان، در مسیر کهگیلویه و بویراحمد و شهر کوهپایه ای سی سخت قرار گرفتیم.

ساعت ۲۱:۰۰ به شهر سی سخت (۲۲۸۵ متر) در شهرستان دنا رسیدیم، این شهرستان بین سمیرم و یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پس از شب مانی در سی سخت، صبح پنج شنبه ۱۸ تیر، با ماشینهای کرایه ای به سمت گردنه بیژن حرکت کردیم.

ساعت ۶:۰۰ صبح حرکت از گردنه بیژن را آغاز، و در هوایی معتدل و ابری و با پاکوبی مشخص در دره سیچانی به چشمه سیچانلو در ارتفاع ۳۶۶۰ رسیدیم. ساعتی توقف کردیم، و سپس راهی پناهگاه شدیم، ۱۱:۰۰ صبح به پناهگاه رسیده و به جهت شب مانی در حوض دال ۵ تخته چادر زدیم.

پس از ساعاتی استراحت و بخاطر داشتن وقت مناسب ساعت ۱۴:۰۰ ظهر به سمت قله حرکت کردیم. با درایت سرپرست، آخرین گام ها در نزدیکی قله را با وجود شیب تند و مسیر پوشیده از سنگریزه (شن اسکی) را، با احتیاط پشت سر گذاشتیم.

ساعت ۱۶:۰۰ همگی بر بالای دنا و قله حوض دال ایستادیم، و بخاطر هوای مساعد قله ۱ ساعتی را بالای بلندترین خط الرأس دنا، به عکاسی و تماشای این منطقه کوهستانی بی نظیر کشورمان پرداختیم.

در فرودی ۱ ساعته به کمپ چادرها رسیدیم، و در حوض دال و در کنار چشمه پونه (پی دنی) شب را با وزش باد به ضبح رساندیم.

جمعه ۱۹ تیر ساعت ۶:۰۰ صبح با کوله های سنگین از مسیر طولانی و شیب زیاد تنگه بزکش به سمت پایین دره و شهر سی سخت حرکت کردیم، با هوایی آفتابی در انتهای دره هنگامی که ذخیره آب تمام کرده بودیم به چشمه رسیدیم. که در نهایت ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه طول کشید تا از مسیر بزکش به شهر سی سخت برسیم، و برنامه دنا را با موفقیت به اتمام برسانیم.

ناهار در تپه قلات سی سخت که یکی از منطقه های دیدنی شهر است، مهمان گروه آذرخش بودیم. مدتی بعد از سی سخت به سمت کاکان در یاسوج و آبشار مارگون حرکت کردیم.

آبشار مارگون:

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.

دیدن مارگون برایمان سورپرایز شد، بزرگترین آبشار چشمه ای جهان آنچنان چشم نواز و دلچسب بود که دوست داشتیم ساعتها زیر فوران چشمه های بسیار سردش بایستیم .

عصر به طرف شهر دلیجان برگشتیم و شامگاه ساعت ۲۳:۰۰ از دوستان و کوهنوردان خوب آذرخش دلیجان جدا شدیم.

بعد از پشت سر گذاشتن استانهای کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی و قزوین در بامداد شنبه ۱۳۹۴،۴،۲۰ به گیلان و شهر تالش (هشتپر) رسیدیم.

در پایان لازم است از همکاری و هم یاری صمیمانه سرپرست و همنورد گرامی، مروت وطن خواه، که نقش بسزایی در موفقیت این صعود داشت کمال تشکر و قدر دانی را بعمل آوریم.

اعضای شرکت کننده در برنامه:

گروه آذرخش دلیجان:

آقایان: مروت وطن خواه (سرپرست) – محمدرضا حسینی – رحمان زندی – امیر رجبی – محمود نجفی – امیر اصغری

خانمها: صادقی – یوسفی

گروه کادوسیان تالش:

غلامرضا ابروش – عبدلله علیزاده – محمدرضا نوروزی – فرید رفیعی – امین فتحی

گردنه بیژن (۳۲۰۰)

DSC05802 copy

دره سی چانی مسیر صعود به حوض دال (پناهگاه)

چشمه سی چان لو، ارتفاع ۳۶۶۰

IMG-20150711-WA0008

بطرف حوض دال، پناهگاه (۳۸۰۰)

چشم اندازی از سی سخت و دو پناهگاه جدید و قدیم دنا

IMG_2015 copy

خط الرأس دنا بهشت کوهنوردان ایران

فرود از تنگه بزکش

دورنمای شهر سی سخت از تنگه بزکش

IMG_2456 copy

آبشار چشمه ای مارگون

IMG-20150711-WA0001

دنا عشقی است خفته در اعماق قرون و میراثی عظیم گه پشت در پشت به ما رسیده است، پس باید این میراث را ارج نهیم.

10 پاسخ به “گزارش برنامه صعود مشترک دنا، قله حوض دال – گروه آذرخش دلیجان و کادوسیان تالش”

1. Nancy گفت:

I read your post and wisehd I was good enough to write it

2. سهیل گفت:

خسته نباشید. تبریک عرض میکنم این صعود سخت و مهم رو به همه ی دوستان عزیزم در گروه کادوسیان تالش

3. rahman گفت:

سلام.با تشکر از بروبچه های خوب ومودب کادوسیان که افتخار داشتیم در جوار این دوستان قله زیبای دنا را صعود کنیم.به امید بر نامه های بعدی.بدرود

سلام آقا رحمان
      کوهنورد ارجمند آذرخش دلیجان، دوستان ما هم نیز از با شما بودن در صعود دنا بسیار خوشحال و خوشوقت شدند. به امید صعودهای مشترک بیشتر با شما عزیزان شهر دلیجان.

4. سمیرا گفت:

با سلام و تبریک بابت این صعود. من هم خیلی دوست دارم به قله دنا صعود کنم. به امید آن روز…

• kadusian گفت:

سلام ، ممنون از شما ما هم امیدواریم بزودی به این منطقه از کوهستان زاگرس برسید، و پا بر قله دنا بزارید.

5. طاهری گفت:

درود بر کوهنوردان .سرافراز و سلامت باشید

صعود شما را به بهشت کوهنوردان ایران ( قله دنا ) تبریک عرض می نمایم…

• kadusian گفت:

سلام و خیلی ممنون از شما لطف کردید واقعا یه منطقه از بهشت کوهستانهای ایران بود و جای شما خالی

6. کیانوش گفت:

سلام و خسته نباشید گروه های کادوسیان و آذرخش دلیجان
    قدم هایتان همیشه بر بلندی های ایران زمین…