گزارش برنامه صعود قله سنگر (رادار) – کوههای تالش – ۱۳۹۴،۶،۲۷

18 سپتامبر 20157 دیدگاه

جمعه ۲۷ شهریور ۹۴ با تیمی ۴ نفر پیمایش از منطقه نزدیک به صفر لمیر تالش گیلان، تا قله سنگر (رادار) در کوه های تالش و منطقه حیران شهرستان نمین، از استان اردبیل را در برنامه گنجاندیم . و در حالی که اغلب صعودها به قله سنگر از شهرستان تالش و از مسیر روستای پلاسی و یا چوبرمی باشد،  .

ساعت ۵/۳۰ صبح منطقه لمیر تالش روستای درزکری، ارتفاع روستا ۹۰ متر بالاتر از سطح آبهای آزاد جهان.

حرکت را از مسیر آشنای آبشار لوشکی آغاز کردیم، و پس از ۱ ساعت و نیم در امتداد رودخانه لمیر به دو راهی روستای مسکین و آبشار لوشکی رسیدیم. به طرف آبشار رفته تا صبحانه میل کنیم ساعت ۷:۰۰ صبح کنار لوشکی بودیم.

۱ ساعت کنار آبشار لوشکی به عکاسی پرداختیم و صبحانه میل کردیم. سپس به دو راهی در راه اصلی برگشته، ساعت ۸:۰۰ در راه روستای ییلاقی مسکین قرار گرفتیم ، ساعت ۹:۰۰  به مسکین رسیدیم ، روستایی  سبز، آرام با آدمایی مهمان نواز ، اهالی روستا همگی در حال برداشت محصول از درختان گردو بودند . در کنار چشمه مسکین استراحت کردیم ، و به توصیه اهالی روستا برای رسیدن به رادار ( روستا نشینان حوالی این مسیر، قله سنگر را رادار می خوانند ) و روستای گرو در امتداد رودخانه به راه افتادیم.

پیمایش ما ساعتی در کنار رود به طول انجامید، که در مسیر با صیادان قزل آلای کمیاب خال قرمز برخورد کردیم . در راه ارتفاع می گرفتیم با اینکه هنوز در منطقه جنگلی حضور داشتیم.

پس از ۲ ساعت حرکت از مسکین ، ساعت ۱۱:۰۰ به روستای زیبا و آرام گرو رسیدیم، روستایی کوهستانی که هنوز هیچ راه ارتباط ماشینی ندارد ، در حیاط خلوت منزلی توقف کردیم و از مناظر زیبای اطراف استفاده میکردیم. در روستا از تعدادی سوار که از بالادست یعنی رادار می آمدند مسیر و تایم راه جلو را پرسیدیم و دوباره در امتداد پاکوب رودخانه و در شرایط مه شدید قرار گرفتیم.

از کوههای جنگلی فاصله گرفته بودیم و به سیاچول، آخرین روستا در ارتفاع ۱۸۵۰ متر منطقه رادار رسیدیم. ساعت ۲:۰۰ ظهر برای ناهار توقف کرده و اندکی بعد به سمت قله به راه افتادیم.

هر چه اوج می گرفتیم برشدت مه افزوده میشد آنچنانکه ساعتها بود از پای کوه هم نمی توانستیم  قله را ببینیم.

تا اینکه در محلی که حدود ۲ ساعت با قله فاصله داشت (به گفته بومی محل) تصمیم به برگشت گرفتیم.

کوتاه بودن روز، طولانی تر شدن این مسیر نو برخلاف تصورات ما، و لزوم داشتن زمان مناسب در راه برگشت، عواملی بودند که در حوالی قله تصمیم به برگشت گرفتیم.

زمان پیمایش گروه برای رسیدن به رادار در مرز تالش و نمین اردبیل ۹ ساعت شد.

در برگشت از منطقه مرزی دو استان، ۶ ساعت وقت برده شد، تا در تاریکی جنگل و ساعت ۸:۳۰  به روستای درزکری در لمیر تالش برسیم.

و نهایت ن در برنامه ای یک روزه، ۱۵ ساعت طول کشید تا در پاکوب های کنار رود و آبشارها، و با جنگل پیمایی ، دره نوردی و کوهنوردی، بتوانیم برای اولین بار عرض جغرافیایی استان گیلان را در شهرستان تالش به صورت رفت و برگشت و به سختی پشت سر بگذاریم  .

در تابستان ۱۳۹۰ برنامه صعود قله سنگر (رادار) توسط تنی چند از کوهنوردان کادوسیان از روستای پلاسی  به رادار با موفقیت به اجرا در آمده است، ولی فقط در مسیر مرسوم رفت به قله، و راه برگشت با فراهم آوردن وسیله در اطراف قله (روستای نیارق) و از سمت شهر اردبیل به گیلان صورت می گیرد همانند برنامه تمام گروههای کوهنوردی.

نکته هایی از قله سنگر ؛

دکل های موجود بر روی قله جهت تقویت ایستگاههای مخابرات، رادیو و تلویزیون شهرستان آستارا است.

قله سنگر کوه مرزی دو استان گیلان و اردبیل میباشد، و صعود فنی به قله سنگر فقط از سمت گیلان وشهرستان تالش صورت میگیرد.

دشت مسطح بالای قله سنگر تفرج گاهی مناسب و از منطقه های مهم گردشگری مردم استان اردبیل محسوب می شود. که تماشای دریای ابر، خزر آبی، جنگلها و قله های سبز از نوک این قله، چشم هر بیننده ای را مبهوت خود میکند.

اعضای تیم :

محمدرضا توروزی – سهیل رحیمی طولارود – سیداکبر یوسفی – غلامرضا ابروش (سرپرست)

مسیر قله سنگر (رادار) و آبشار لوشکی

دهکده ییلاقی گرو، در ارتفاعات تالش – ویزنه

DSC01714 copy

تاریکی در مسیر برگشت

7 پاسخ به “گزارش برنامه صعود قله سنگر (رادار) – کوههای تالش – ۱۳۹۴،۶،۲۷”

1. سهیل رحیمی طولارود گفت:

لذت یک روز فراموش نشدنی با دوستان خوبی که در کنار آنها به آموخته و تجربیات خود افزودم و خوشحال از یک صعود و برنامه موفق دیگر

• kadusian گفت:

خسته نباشی آقا سهیل همنورد خوب گروه، در ثبت مسیر جدید و خوب رادار بسیار زحمت کشیدید بطوریکه این مسیر طولانی را یکروزه آن هم در رفت و برگشت طی کردید.با سپاس از شما

2. رحمان گفت:

سلام.اقا خوش به حالتون.که این مناظر زیبا را دارید.ما که تا میبینیم کویر وخشکی.

• kadusian گفت:

سلام آقا رحمان جای شما را خالی میکنیم و حیف که از ما دور هستید. کویر هم زیبایی خودش را دارد.

3. غلامرضا گفت:

زیباییها و سختی راه قله سنگر از مسیر لوشکی لمیر بیشتر از دیگر راهها است، همچنین زمان رسیدن به قله، این مسیر از سمت اردبیل فرود داشته ولی برای اولین بار از پایین (گیلان) گزارش صعود میشود. به امید حرکت های بیشتر از این مسیر رویایی توسط کوهنوردان.

4. سمیرا گفت:

با سلام. چه عکس های زیبایی.. فوق العاده است. به قله نرسیدید؟

• kadusian گفت:

سلام بر شما بزرگوار، اغلب کوهنوردان در صعود رادار، برنامه رفت را دوروزه اجرا میکنند، با شب مانی در مساجده روستاهای بین راه، هدف از اجرای این برنامه یافتن مسیری نو با فاصله کمتر به منطقه رادار بود که راه صعود از لمیر طولانی تر شد.