گزارش صعود زمستانی قله توچال – ۱۳۹۴،۱۰،۲۶

16 ژانویه 20164 دیدگاه

در صبح جمعه ۲۵ دیماه ۹۴ ، با تیمی ۵ نفر از شهر هشتپر (تالش) برای صعود قله توچال به طرف تهران حرکت کردیم.

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است. این قله در جنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی و بر روی خط الراس شرقی-غربی واقع‌شده است که از سمت شرق به قله‌های لزون، کلکچال و دارآباد و از سمت غرب به قله شاه‌نشین و منطقه امامزاده داود منتهی می‌شود، توچال به عنوان بلندترین ارتفاع نزدیک به تهران است. .

۱۲:۳۰ ظهر خودروی مان را در پارکینگ ایستگاه ۱ تله کابین توچال در ولنجک گذاشتیم ، و به سمت دربند قرار گرفتیم.

از ساعت ۲:۰۰ ظهر صعودمان در مسیر دربند به شیرپلا آغاز شد.

در تمامی راه انبوه کوه پیمایانی بودند که از شیرپلا به پایین برمی گشتند، راه، حجم برف کمی داشت و اغلب مسیر یخزده بود ، ۴:۴۵ به پناهگاه رسیدیم ، که آخرین کوهنوردان پناهگاه هم در حال برگشت بودند

مجتمع شیرپَلا مجتمعی کوهستانی در کوه‌های البرز در شمال تهران است.

این مجتمع در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند،پس‌قلعه و آبشار دوقلو می‌گذرد. از شیرپلا تا قلهٔ توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. این مجتمع در دو طبقه بنا شده و دارای امکاناتی چون خوابگاهبا ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق است.

به جز گروه ۵ نفر ما تنها یک کوهنورد تهرانی در شیرپلا با ما شب مانی کرد، ساعات خوشی را در خلوت پناهگاه سپری کردیم و شب را در سکوت و با آرامش به صبح رساندیم .

۸:۰۰ صبح به راه قله افتادیم ، دوست جدید کوهنورد (حسین آخوندی) از ما جدا شد و در مسیر ایستگاه ۵ قرار گرفت تا از راه زیبا و کوهستانی درکه در شمال غرب تهران فرود داشته باشد.

در هوایی آفتابی، اما وزش تندبادها مانع حرکت آسان ما بود ، به پناهگاه امیری رسیدیم و مدتی توقف کردیم ، همین جا با کوهنوردی تنها از خطه گیلان شهر رشت بر خوردیم که در امیری اطراق کرده بود و جالب اینکه آماده شب مانی بود.

آخرین گامهایمان را در نزدیکی قله توچال به سختی برمی داشتیم، وزش بادها با سوز و سرمای شدید چنان بود که با وجود نزدیکی به قله، به رسیدن بر بالای توچال امیدوار نبودیم و در ادامه راه صعود مردد میشدیم.

تا اینکه راس ساعت ۱۲:۰۰ ظهر بر قله ایستادیم، و بسیار شادمان از موفقیتی جدید در اولین صعود زمستانی توچال بودیم .

آنروز نوک قله هم عاری از کوهنوردان بود ، تنها ۳ اسکی باز نگهبان پیست آنجا حضور داشتند، بخاطر طوفانی شدن نوک قله مدتی داخل جان پناه توچال به استراحت پرداختیم و پس از عکسبرداری به طرف ایستگاه ۷ تله کابین توچال حرکت کردیم.

شرکت کنندگان این برنامه:

غلامرضا ابروش – شاهرخ کاظمی پور – احمد نجفعلیزاده (عکاس) – محمدرضا نوروزی – سهیل رحیمی طولارود .

IMG_1453 copy

IMG_1612 copy

IMG_1607 copy

تقابل دو ورزش

4 پاسخ به “گزارش صعود زمستانی قله توچال – ۱۳۹۴،۱۰،۲۶”

1. کیوان برهانی گفت:

درود بر شما دوستان عزیز و همنوردان گرامی همیشه بر فراز باشید

2. کیانوش طاهری گفت:

سلام ، خسته نباشید و ایول دوستان من، از دیدن این تصاویر خوشحال شدم و برای شروع دوباره کوهنوردی قدمی برداشتم تا به جمع خوب شما ملحق شوم

3. فریبا ابروش گفت:

با عرض سلام به همنوردان گروه کادوسیان ، خسته نباشید و همیشه در فرازها ، تبریک به صعود زمستانی توچال.

• kadusian گفت:

سلام خانم ابروش ، بزرگوارید و بزرگ ما ، گروه کادوسیان نیز به صعودهای فراوان شما افتخار میکند و خسته نباشید به شما میگوییم. با آرزوی سلامتی در صعودهای بزرگ شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.