گزارش کوهپیمایی آبشار ماهار، ارتفاعات لیسار، تالش – ۹۸,۰۳,۲۸

۲۸ خرداد ۱۳۹۸بدون دیدگاه

در صبح جمعه ۲۸ خرداد ۹۸ ساعت ۰۵/۰۰ بامداد از میدان امام شهر هشتپر، برای اولین بار قدم در راه پیمایش آبشاری گمنام و کمتر دیده شده بنام ماهار، در ارتفاعات لیسار تالش گذاشتیم.

سالها پیش بود وقتیکه کوهنوردان کادوسیان در مسیر صعود قله بغرو از سوباتان و همچنین در مسیر رفت و آمد دریاچه نئور به سوباتان قرار میگرفتند، تنها از راه دور نظاره گر زیبایی و ابهت این آبشار پرآب میشدند، تا اینکه اینروز با سوار بر نیسان آبی، بخاطر راه خاکی و جاده خراب، به ییلاق تاریخی سوباتان رفتند.

صبح ساعت ۰۸/۳۰ وارد روستای سوباتان شدیم و پیاده در مسیر خاکی سوباتان به ورازان قرار گرفتیم، با صرف صبحانه در اطراف آبشار ورازان، در همان راه خاکی و با تماشای چشم اندازهای بینظیر ادامه مسیر دادیم تا اینکه به بلندیهای ماهار لیسار رسیدیم.

به شمالغرب سوباتان رسیده بودیم، ییلاقات شَتَ ژی، سَلَمر و علی حیدر آخرین ییلاق در اطراف دیده میشد، وارد پاکوبی شدیم که به درون درۀ مشرف به آبشار میرسید، در ادامه به مسیر سخت و پیش بینی نشده ای برخورد کردیم، با اینکه اینروز گروه اصلی حضور نداشت ولی بچه های خانوادگی کادوسیان توانستند با کمک با تجربه های گروه و با استفاده از طناب کوهنوردی این پیمایش دره و رود را به زحمت و با پشت سر گذاشتن خطراتی طی کنند.

پس از ۵ ساعت ۳۰ دقیقه کوهپیمایی نیمه سنگین در مسیر رفت، ساعت ۱۴/۰۰ بعد از ظهر به آبشار ماهار رسیدیم، آبشاری با پهنای سرریزی و میزان آب بالا، شاید بلندتر از آبشار ورازان نبود ولی چشمگیرتر، پرخروشتر و زیباتر، آبشاری فراموش شده بخاطر عدم راههای ارتباطی ماهار به دیگر ارتفاعات، اینکه ذره ای زباله و نشانی از خاکستر آتش در حوالی آبشار ندیدیم و خوشحال بودیم بابت سختی مسیر و دور بودن آدمیزاد از آن، گاهی گمنامی مکانی خوبیهای گرانی براش داره، پس دقت کنیم هر گاه گذارمان به ماهار پاک افتاد، و مواظب موهبتی باشیم که به بهترین شکل به ما ارث رسیده، ما نگهبان این میراث طبیعی برای فرزندان سرزمین خود هستیم.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:

بانوان: فریبا ابروش – افسانه شادمان – نازنین ملکپور – نگار موسوی – افسانه یزدان نژاد – سوگند نیکروان – هستی شاهمرادی – فاطمه باباپور – سروین ابروش

آقایان: غلامرضا ابروش – صادق یزدان نژاد – سهیل رحیمی طولارود – امین فتحی (سرپرست) – سجاد شیری – شهرام ابراهیمی – میلاد حمیدی – ابراهیم اسلام پرست – رضا فتحی – ایلیا شاهمرادی