گزارش صعود کیوان کوه، ازناو خلخال – ۱۳۹۷,۱۰,۱۴

۱۴ دی ۱۳۹۷بدون دیدگاه

کیوان کوه

در مجاورت کوه ازنو (۲۳۵۹) خلخال و درست به موازات شرقی آن، کوه بلندی به نام «کوه کیوان» از رشته کوه های تالش وجود دارد که اهالی منطقه آن را به اختصار «کو-کَ-وان» می‌گویند. «کو-کَ-وان» یا «کوه کیوان» با ارتفاع۲۴۲۴ متر (اندازه گیری با دستگاه GPSگروه) خود یکی از قلل زیبای این منطقه به شمارمی رود .

«کیوان کوه»، «کوه کیوان» یا «کوکاوان» در واقع بخشی ازارتفاعات ازنو است که در گذشته به نامهای لشکرگاه و چشمه آن نیز به نام نظرگاه شهرت داشته است.

این کوه به کلیه روستاهای اطراف خوجین تسلط دارد وهرکس برفراز قله آن دست یابد چشم‌انداز زیبایی از شهرخلخال، روستای خوجین و روستاهای طولاش، بیلیل، زیوه، مئجره، خانقاه بفراجرد و… را پیش چشم خود خواهد دید. شایداین کوه به خاطرهمین موقعیت استراژیکی خود ازگذشته‌های دورموردتوجه قرار گرفته است و اهالی منطقه با شرح داستانهای مختلفی که به اسطوره شبیه‌اند، غارمعروف «کو-کَ-وان» و دامنهٔ شرقی کوه ازناو (ازنو) – در پنج کیلومتری خلخال و تپه‌های قدیمی راه خوجین طولاش و بفراجرد را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. می‌گویند در این منطقه نظامیان و افسران ساسانی با پیمودن مسیرها و صخره‌های تند «ازنو» مورد امتحان قرار گرفته و به درجه اسپهبدی می‌رسیدند و مراسم سوگند مخصوص به جا می‌آوردند.

گزارش صعود:

صبح جمعه بخاطر یخزدگی جاده اسالم به الماس ساعت ۰۷:۰۰ از سراه خلخال شهر اسالم، با همنوردانی از گروههای باران لاهیجان و کوشیار و دوستانی از شهر انزلی، رشت، صومعه سرا و شفت بطرف ازناو خلخال حرکت کردیم.

با گذر از جاده جنگلی و ییلاقات اسالم در ارتفاعات تالش به جهت صرف صبحانه که از قبل توسط همنوردان نجاتگر ما هماهنگ شده بود، به پایگاه امداد و نجات هلال احمر ییلاق اسبه وونی رفتیم، پس از صرف صبحانه وارد جاده یخزده گردنه الماس شدیم و اندکی بعد وارد جاده های خطرناک منطقه خلخال، بکندی راه خلخال را پشت سر گذاشتیم تا اینکه با تاخیر زیاد ساعت ۰۹:۰۰ به ازناو رسیدیم.

۳۰ دقیقه بعد با ۲۶ کوهنورد راهی قله شدیم البته نه از آن راهی که در مرداد ماه از پشت سر و از جنوب کیوان کوه طی کردیم، اندکی بعد از چشمه ازناو و باغات میوه به سمت شمالی کوه راه افتادیم.

اولین قدمهای گروه در دامنه با برفکوبی سنگین روبرو شد تا اینکه هر چه ارتفاع میگرفتیم از حجم برف کاسته و سرعت صعود ما بیشتر میشد. برخلاف هوای دیگر قله های مجاور که میدیدیم قله کیوان کوه صاف و آفتابی و وزش باد کمی داشت.

با جلوداری آقای غفور تیموری پیشکسوت و نگین کوهنوردان تالش و منطقه، همه کوهنوردان ساعت ۰۱:۳۰ یعنی پس از ۳ ساعت کوه پیمایی به قله کیوان کوه رسیدند. دقایقی را بالای قله به عکاسی و فیلمبرداری از قلل اطراف پرداخته و راه برگشت را از همان راه صعود انتحاب کردیم.

نکته:

برای رسیدن به ازناو میبایست در ابتدای ورودی شهر خلخال وارد جاده آسفالت روستای خوجین که درست از کنار ایست بازرسی شروع میشه شد.

چشمه ازناو یکی از مهمترین تفرجگاههای شهر خلخال در استان اردبیل بحساب میآید.

اعضای شرکت کننده:

فریبا ابروش – المیرا پورمیرزا

غفور تیموری – فرزاد قاسمی – علی نورسته – غلامرضا ابروش – احمد نجفعلیزاده – بابک شفقتی – کوروش آصفی – سهیل رحیمی – سیداکبر یوسفی – میلاد حمیدی – مجتبی سمیعی – سجاد – ابراهیم اسلام پرست.

گروه باران و گروه کوشیار و گروه کادوسیان.