گزارش صعود کوه کیوان ( کوکاوان ) – ازناو خلخال ۱۳۹۷,۰۵,۱۲

۱۲ مرداد ۱۳۹۷بدون دیدگاه

در مجاورت کوه ازنو (۲۳۵۹) خلخال و درست به موازات شرقی آن، کوه بلندی به نام «کوه کیوان» از رشته کوه های تالش وجود دارد که اهالی منطقه آن را به اختصار «کو-کَ-وان» می‌گویند. «کو-کَ-وان» یا «کوه کیوان» با ارتفاع ۲۴۲۴ متر (اندازه گیری با دستگاه GPSگروه) خود یکی از قلل زیبای این منطقه به شمارمی رود .

«کیوان کوه»، «کوه کیوان» یا «کوکاوان» در واقع بخشی ازارتفاعات ازنو است که در گذشته به نامهای لشکرگاه و چشمه آن نیز به نام نظرگاه شهرت داشته است.

این کوه به کلیه روستاهای اطراف خوجین تسلط دارد وهرکس برفراز قله آن دست یابد چشم‌انداز زیبایی از شهرخلخال، روستای خوجین و روستاهای طولاش، بیلیل، زیوه، مئجره، خانقاه بفراجرد و… را پیش چشم خود خواهد دید. شایداین کوه به خاطرهمین موقعیت استراژیکی خود ازگذشته‌های دورموردتوجه قرار گرفته است و اهالی منطقه با شرح داستانهای مختلفی که به اسطوره شبیه‌اند، غارمعروف «کو-کَ-وان» و دامنهٔ شرقی کوه ازناو (ازنو) – در پنج کیلومتری خلخال و تپه‌های قدیمی راه خوجین طولاش و بفراجرد را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. می‌گویند در این منطقه نظامیان و افسران ساسانی با پیمودن مسیرها و صخره‌های تند «ازنو» مورد امتحان قرار گرفته و به درجه اسپهبدی می‌رسیدند و مراسم سوگند مخصوص به جا می‌آوردند.

گزارش صعود:

روز جمعه ۱۲ مرداد ساعت ۵:۳۰ صبح از میدان امام هشتپر به همراه ۵ همنورد جهت صعود به ارتفاعات ازناو، و کوه کیوان در خوجین خلخال حرکت کردیم. در شهر اسالم و در مسیر سراهی خلخال بطرف ییلاقات اسالم و الماس قرار گرفتیم، با عبور از روستاهای ییلاقی اسبه هونی، مطش، کرمون، چارسو، لرزره و گردنه الماس، جاده خلخال را تا جاییکه به ایست بازرسی ورودی شهر میرسه ادامه دادیم.

درست از کنار ایست بازرسی، جاده آسفالت باریکی بطرف چشمه معروف و کوه ازناو میرود، با ۱۰ دقیقه حرکت در این راه به تفرج گاه زیبای ازناو رسیدیم.

لحظات آماده شدن گروه و حرکت تا ۷:۳۰ طول کشید تا براه افتادیم، وقتی از کنار چشمه جوشان ازناو میگذشتیم چادرهای مسافران در اطراف نمایان بود، برخلاف حرکت اکثر کوهنوردان در شروع صعود از پاکوبی که در جهت شمالشرق کیوان کوه و در موازات رودخانه ای که به چشمه ازناو میرسید گام برداشتیم.

پاکوب مشخص فقط در امتداد رودخانه وجود داشت و رو به بالا نمیرفت، لذا برای قرار گرفتن در مسیر قله میبایست از یکی از شیبهای تند که به نوک کوه میرسید بالا میرفتیم. ساعتی را در مسیری که سربالایی های تند و صخره ای داشت قدم برداشتیم تا اینکه در حوالی قله به شیب و صخره های کمتر و در نوک کیوان کوه بر سطحی صاف ایستادیم، ساعت ۱۱:۳۰ بالای قله به عکاسی و استراحت پرداختیم و سپس به سمت بلندیهای صخره ای رفتیم، کوه ازناو و دورنمای شهر خلخال و چشم انداز روستای خوجین را به زیبایی هر چه تمامتر میدیدیم. تیغه سنگی و صخره های منحصر کیوان کوه را پشت سر گذاشتیم و در فرود بطرف باغات میوه اطراف چشمه ازناو براه افتادیم.

ساعت ۱۴:۳۰ به تفرج گاه و کنار وسیله مان رسیدیم، انبوهی از مسافران و گردشگران را میدیدیم که برای تماشای زیباییها و  چشمه ازناو آمده بودند. در جاده الماس، اسالم قرار گرفتیم و با  ترافیکی که در جاده بود ساعت ۱۷:۳۰ به شهر تالش رسیدیم. (این برنامه دومین اجرای گروه به کیوان کوه بود)

اعضای شرکت کننده در برنامه :

مهری ابروش “سرپرست” – منیر خوشحال – غلامرضا ابروش – بابک شفقتی – مجتبی سمیعی .

در امتداد رودخانه ازناو

در شیب تند سینه کش کوه کیوان

قله ازناو از فراز کوکاوان

بر بالای قله کیوان کوه (۲۴۲۴)

دورنمایی از قله عجم

تیغه سنگی کیوان کوه

فراز قله و صرف میوه و شیرینی در جشن تولد کوهنورد و همنورد گرامی، خانم خوشحال

سنگواره صدف بالای کوه کیوان، میلیونها سال پیش اقیانوس تتیس بر روی فلات ایران قرار داشت، دریاچه خزر یکی از واپسین بازمانده‌های این اقیانوس باستانی است.