گزارش صعود قله یخچال همدان – ۹۷,۰۹,۲۳

۲۳ آذر ۱۳۹۷بدون دیدگاه

قله یخچال یکی از قله های واقع در کوهستان الوند همدان است، که بلندترین ارتفاع (قله) در منطقه الوند میباشد
تابش خورشید به این قله به صورت مایل است به همین دلیل برف های این قله دیرتر ذوب میشود و به آن یخچال نیز اطلاق میشود.

راه صعود به این قله، از دره مرادبیگ به چشمه سنگ سفید، هزار پیچ و سپس یخچال است.
فاصله این قله از شهر همدان هفده کیلومتر است.

الوند تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

صعود قله را در چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ شب هنگام ساعت ۲۱:۰۰ از شهر هشتپر بطرف شهر فومن آغاز کردیم که با ملحق شدن به بچه های گروه کوشیار در راه همدان قرار گرفتیم.

صبح به شهر همدان رسیدیم و بعد از ملحق شدن سه کوهنورد همدانی به جمع ما، در خیابان منتهی به جاده (دره مرادبیک) قرار گرفتیم.

با پارک ماشین ها در روستا ساعت ۱۱:۰۰ با اتفاق ۹ کوهنورد در راه خاکی روستای زیبا و مابین درختان گردو قدم برداشتیم، در پیمایش بعد از روستا پاکوبهای مشخص کم کم به برف انبوه نشست، از دوردستها بخوبی وزش تندبادها و بوران را در اطراف پناهگاه میدیدیم، در تمام مسیر از کنار چشمه های متعدد و پناهگاه اول که در سمت چپ رودخانه و بر بلندای تپه ای ساخته شده بود رد شدیم.

در شیب آخر منتهی به پناهگاه، غافلگیرانه به کولاکی برخورد کردیم که با وجود نزدیکی و دیدن پناهگاه، ولی توان رسیدن به آن را نداشتیم سوز سرمای تندبادهای شدید آنچنان بود که اغلب مسیر مجبور بودیم بشینیم تا از خطر باد در امان باشیم، دقایق ذلهره آوری را پشت سر گذاشتیم تا اینکه در ساعت ۱۵:۳۰ به پناهگاه ۳۲۰۰ متری یخچال صعود نمودیم.

این پناهگاه بسیار تمیز و مرتب ساخته شده و توسط کوهنوردان منطقه نگهداری و حفاظت می‌گردد.

صبح جمعه ساعت ۰۸:۳۰ از پناهگاه در مسیر قله قرار گرفتیم، در هوایی آفتابی قدم بر میداشتیم تا اینکه راس ساعت ۱۰:۰۰ به بالای قله یخچال رسیدیم. مدتی که در نوک قله بودیم، فیلم و عکس گرفتیم و پس از لذت تماشای بلندیهای اطراف از آسمان آبی، بطرف پناهگاه یخچال سرازیر شدیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه :

گروه کادوسیان: غلامرضا ابروش – احمد نجفعلیزاده – محمدرضا نوروزی

گروه کوشیار: نوید تقی زاده – خداداد چنگیزی – فهیم قلی زاده

کوهنوردان همدانی: وحید مسعودی (راهنما) – نرگس گلشیری – مصطفی مستقیم.