گزارش صعود قله چم چمی – کوه های تالش – ۹۷,۰۲,۰۱

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷بدون دیدگاه

ما گروه کادوسیان بعد از پاییز ۱۳۹۲ و تابستان ۱۳۹۵ سومین حرکت مان به قله کمتر صعود شده چم چمی، در منطقه طولارود از رشته کوه های تالش را آغاز کردیم.

چم چمی با ارتفاع ۲۸۱۰ متر نام محلی قله ای که تمام کوهنوردان منطقه تالش آنرا از دوردستها فقط نظاره گرند و تصور نمیکنند که ایستادن بر روی آن چالش برانگیز باشه، مسیرهای صعود و فرود این قله زیبا از چند جهت متفاوت، پیمایش میشود، چشمه های فراوانی در مسیر دارد، کوه مرزی گیلان و اردبیل و تالش و خلخال است، با چشم اندازی شگرف بر دریای نیلگون خزر و قله های سبلان، عجم، بغرو، سلنگو، تیلار، تیرو، برزکوه، و قله ریزه بند که در مجاورش میباشد.

در اولین روز اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰ بامداد پس از ملحق شدن سه همنورد از شهر انزلی به گروه، از شهر تالش، میدان نماز و با ماشین نیسان بطرف ییلاقات طولارود حرکت کردیم. با خارج شدن از هشتپر وارد سراهی دانشگاه پیام نور تالش و جاده معروف ییلاق شارسول شدیم. حدود ۵ کیلومتر از جاده آسفالت را طی کردیم و به جاده خاکی رسیدیم حدود ساعت ۰۷:۰۰ صبح در قهوه خانه، ایستگاهی که درست در وسط راه این جاده کوهستانی است توقف کردیم .

با صرف چای در راه قرار گرفتیم تا اینکه پس از دو ساعت و نیم مسافت ۰۸:۰۰ صبح به آخرین روستای ییلاقی شارسول رسیدیم. با صرف صبحانه در روستا ساعت  ۰۸:۳۰ به طرف قله براه افتادیم، قدم در راهی با پاکوبی مشخص که مارا به سمت تپه ای که محلیها آنرا تپه گنزیو میگفتند.

به چشمه بالای تپه گنزیو رسیدیم و بعد از کمی استراحت حرکت کردیم در راه چون دیگه پاکوبی نمیدیدیم، و در روبروی مسیرمان برای اینکه از دره فاصله گرفته باشیم، در راه بالادست بند قرار گرفتیم . راهی با انبوه سنگ و کلوخ، با وجود تندبادها بسختی تا انتهای بند تراورس کردیم تا اینکه برای تنفس به دشتی با چمنزار و چشمه رسیدیم.

در زیر قله چم چمی قرار گرفته بودیم و حرکت مان در شیبی تند آغاز شده بود. به قله که نزدیک میشدیم برف های بجا مانده از زمستان پارسال نمایان میشد، و همینطور اولین چشم انداز با رویت کوه عجم که خیره کننده بود. با وجود بادهای شدید نزدیک قله توانستیم ساعت ۱۲:۴۵ بر بالای قله زیبای چم چمی بایستیم.

با عکاسی و فیلم روی قله، از مسیری دیگه و از ضلع شمالی چم چمی برگشتیم، بعد از قرار گرفتن در دشتی صاف و در زیر قله، کنار یکی از خانه های (پارو)  رمه داران برای ناهار اطراق کردیم. در برگشت با عوض کردن راه از قله به سمت روستای شارسول، مناظر بدیعی از کوه سلنگو و دره سه لون میدیدیم. راهی مشخص که با وچود چشمه های سرد بیشتر به ارزش میرسید.

حدود سه ساعت بطول انجامید تا اینکه در مسیر، ییلاق شارسول نمایان شد، ۱۷:۳۰ به روستایی که هنوز خالی از سکنه است رسیدیم و برخلاف جاده رفت، سوار بر نیسان و در جاده زیبا و خاکی ریک قرار گرفتیم. برای تنوع در سفر میتوان دیگه از جاده رفت شارسول استفاده نکرد.

با قرار گرفتن بیش از دو ساعت از راه برگشت در زیر باران شدید بهاری، آنهم با نیسان در راه خاکی ، ساعت ۱۸:۳۰ به شهر تالش (هشتپر) رسیدیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه:

غفور تیموری – فریبا ابروش – غلامرضا ابروش – احمد نجفعلیزاده – کیوان برهانی – وحید بهرامی – مجتبی سمیعی – سیّداکبر یوسفی – مسعود دشتیاری – یاسر طایفی(مهمان) – بابک شفقتی(مهمان)