گزارش صعود قله تِراو الماس (TERAV) – رشته کوه های تالش – ۹۷,۰۸,۲۵

۲۵ آبان ۱۳۹۷بدون دیدگاه

صبح جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰ بامداد از شهر هشتپر با ۴ همنورد در جاده اسالم به الماس قرار گرفتیم.

شرح قله: قله تراو، در رشته کوههای تالش از البرز غربی، و منطقه الماس یکی از کوههای مرزی بین استان اردبیل و گیلان میباشد، که مشرف به جاده های پونل، ارده، اسالم، الماس و جاده منتهی به شهر خلخال است.

با گذر از روستاها و ییلاقات سپیدپوش زیبای اسالم به سراهی پونل، اسالم و خلخال رسیدیم. ماشین را در اطراف سراهی پارک و بعد از صرف صبحانه، ساعت ۰۸:۰۰ به سمت قله براه افتادیم.

از جاده الماس به جاده پوشیده از برف و یخزده پونل رفتیم، بعد از دقایقی به کلبه های چوبی و خالی از سکنه پای قله رسیدیم، روباهی سرگردان در دوردست دیدیم، استراحت کوتاهی کردیم و راهی قله شدیم.

وقتی ارتفاع گرفتیم به بارش باران و برف برخوردیم که خیلی فوری به غلظت مه و سرمای کوه افزوده شد چنانکه مسیر قله را تنها بر اساس تجربه ای که سالها پیش کسب کرده بودیم تشخیص میدادیم.

در یالی که مارا به سمت قله میرساند قرار داشتیم و بسختی برفکوبی میکردیم، هر چه اوج میگرفتیم بر شدت تندبادها و سرمای قله و مه افزوده میشد. بخاطر مه شدید از مسیر یال به قله منحرف نمیشدیم و با در نظر گرفتن قانون ساعت ۱۴ راهمان را سپری میکردیم، تا اینکه در ساعت ۱۲:۴۵ به قله تراو رسیدیم، کولاک قله به مراتب خشن تر از هر جایی بود، بنر مخصوص این صعود را باز کردیم و بعد از چند عکس بلافاصله ارتفاع کم کردیم.

گاهی قدم هایی فقط بخاطر تپش عشقی نهان است، دوست داشتن همنوردی در صعود تقدیمی به زحمتهای چند دهه او .

اعضای صعود:

فریبا ابروش – احمد نجفعلیزاده – میلاد حمیدی – غلامرضا ابروش

پارک ماشین و شروع حرکت از جاده الماس

جاده اسالم به الماس و خلخال

جاده ارده، پونل به خلخال

چشم اندازی از ییلاقات، قله های جنگلی تالش و خزر

صعودی تقدیمی به پیشکسوت و محبوب کوهنوردی منطقه تالش، “آقای مهندس فرهاد ملکپور”