گزارش صعود قله تیرَو ( TIRAV )، کوههای تالش – ۹۳,۰۹,۲۳

۲۳ آذر ۱۳۹۳یک دیدگاه

قله تیرَو ( TIRAV ) در منطقه الماس از رشته کوههای تالش و در البرز غربی قرار گرفته است. قله تیرَو از شمال به برزکوه و دریای خزر، از شمالغرب به قله عجم ، از غرب به قله آق داغ و از شمالشرق به قله دیه گاه و دهستان ارده پونل کشیده شده است.

تیرَو به زبان تالشی و به معنی “در تیر رس” بر این کوه خوانده میشود.

روز جمعه ۹۳/۹/۱۳ از شهر هشتپر در جاده اسالم به خلخال قرار گرفت. ساعات اولیه صبح بود و یخهای جاده جنگلی اسالم هنوز ذوب نشده بودند. خودروهایمان به سختی حرکت میکردند تا اینکه در میانه راه یکی از خودروهای گروه بخاطر نداشتن زنجیر چرخ مجبور شد به پایین بر گردد، و محمدرضا همنورد خوب ما در اجرای این صعود زمستانی دور ماند.

پس از کش و قوسها در جاده یخزده اسالم به خلخال، به روستای ییلاقی اسبه هونی رسیدیم و در مقر هلال احمر این منطقه توقف و داخل پایگاه آن صبحانه میل کردیم، همنورد سهیل از اعضای زحمتکش هلال احمر، در پایگاه این جاده کوهستانی است.

با کمک انسان دوستانه ماشینهای برف روب خلخال توانستیم  گردنه خطرناک الماس را پشت سر بگذاریم و برخلاف روال صعودها ساعت ۱۰ صبح تازه به پای قله رسیدیم.

وسیله را در سراهی جاده اسالم، خلخال و پونل قرار دادیم. و حدود ۳۰ دقیقه در جاده یخزده خلخال به پونل راهی شدیم. در یک پاکوب که بطرف روستایی کوچک و خالی از سکنه میرفت قرار گرفتیم و به طرف قله به راه افتادیم.

در ادامه راه بادهای تند حرکت صعودمان را کندتر میکرد، بادهایی که در هر ۴ فصل در این منطقه با کوهنوردان است .

کم کم به شرایط سخت قله میرسیدیم، نزدیک قله قدمهایمان آرامتر و با توقف زیاد پیش میرفت سرمای شدید یکطرف و وزش بادها از طرفی دیگر، تا اینکه توانستیم ساعت ۱۳:۰۰ ظهر بر بالای تیرَو بایستیم. به زحمت توانستیم فقط یک عکس گروهی بگیریم و در برگشت تلاش میکردیم هر چه زودتر از قله فاصله بگیریم.

در فرود پس از ۲ ساعت به سراهی خلخال، اسالم و پونل در زیر قله کنار وسیله مان رسیدیم و سپس برای صرف ناهار بطرف روستای ییلاقی اسبه هونی در جاده اسالم حرکت کردیم.

اعضای شرکت کننده در این برنامه:

غلامرضا ابروش (سرپرست) – کیوان برهانی – محمدرضا نوروزی – امین فتحی – امیرحسین مهدیانفر – سهیل رحیمی طولارود.

جاده اسالم به خلخال

برف روبی جاده اسالم خلخال توسط راهداری

جاده پونل به خلخال که در ۶ ماه دوم سال بسته میباشد

جاده یخ زده پونل به خلخال

قله تیرَو و پشت سر قله آق داغ

سراهی جاده اسالم ، خلخال  و پونل

یک پاسخ به “گزارش صعود قله تیرَو ( TIRAV )، کوههای تالش – ۹۳,۰۹,۲۳”