گزارش صعود قله آسپیناس – حیران، روستای مشند – ۹۷,۰۷,۲۷

۲۷ مهر ۱۳۹۷بدون دیدگاه

شرح شناسایی مسیر:

بعد از صعود گروه کادوسیان به قله آسپیناس در فروردین ۹۴ ، مدتها بود که بدنبال مسیری بجز مسیربسیار طولانی کوته کومه – لاتون به آسپیناس بودیم . هنوز هم تمام گروهها در صعود آسپیناس از همین راه دور آبشار لاتون استفاده میکنند، تا اینکه ما توانستیم به توسط گوگل ارث، خط الراسی را از سمت گردنه حیران پیدا کنیم که مستقیم به کوه آسپیناس (اسپینه) متصل میشد.

جهت شناسایی ورودی راه صعود به قله، یک هفته مانده به برنامه، از شهر تالش به طرف آستارا حرکت کردیم، و در جاده حیران قرار گرفتیم.

بعد از رد کردن ایست بازرسی ، معدن سنگ و تابلوی بهارستان به اولین پل آق چای رسیدیم، حدود ۱ کیلومتر به جلوتر رفته و از دست چپ وارد خیابانی کم عرض شدیم، در نبش جاده با تابلوی ورود به روستاهای مشند و شاغوله، جاده ای آسفالته که با شیبی متوسط و پر پیچ و خم بسمت بالا میرفت .

دقایقی گذشت تا به روستای مشند رسیدیم، در انتهای روستا و سمت راست ورودی ای خاکی و باریک بنام خیابان مطهری وجود داره، که با ماشین وقتی حدود ۳۰۰ متر پیش برید بسختی جای پارک گیر میاد. وسیله ها در همین میانه خیابان مطهری پارک و از راهی خاکی، باریک و ناهموار بطرف اولین تپه جنوبی که در روبرویمان بود کمی به بالا رفتیم، و در پاکوبی مشخص که آغاز رسیدن به قله اسپینه بود را پیدا کردیم . (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مشابه این صعود اینجا کلیک کنید) .

شرح صعود:

۰۵:۳۰ صبح جمعه از میدان امام هشتپر (تالش) به سمت جاده آستارا براه افتادیم، پس از کمربندی آستارا وارد جاده حیران شدیم و در جاده انحرافی و ییلاقی مشند و شاغوله قرار گرفتیم. ساعت ۰۷:۱۵ برای اولین بار قدم به مسیر جدید آسپیناس گذاشتیم، و با گذشتن از اولین چشمه در تپه اول، برای صبحانه توقف کردیم.

در راهی چمنزار و با پاکوبی مشخص حرکت میکردیم تا اینکه به کلبه و چشمه ای رسیدیم که گویا توقفگاه تمام گردشگران منطقه است . فقط بطریهارو از آب چشمه پر کردیم وبخاطر کوتاه بودن روز و مسافت طولانی بلافاصله براه افتادیم .

قله ای کوتاه که روبرویمان بود را صعود کردیم تا به خط الراس رسیدیم، مابقی مسیرمان همچنان گام برداشتن بر چمنزارها و سطحی صاف و سربالاییهایی ملایم بود بهمراه چشم اندازهایی بی بدیل و شگرف، در مسیر هنوز تعدادی رمه داران در آلاچیق هایشان بودند،   .

اعضا شرکت کننده در برنامه:

آقایان: سهیل رحیمی «سرپرست» – غلامرضا ابروش – احمد نجفعلیزاده – محمدرضا نوروزی – صادق یزدان نژاد – بابک شفقتی – شهرام ابراهیمی

خانمها: فریبا ابروش – افسانه شادمان – المیرا پور میرزا – منیر خوشحال – نگار موسوی – زهرا دارابی

عکس ها از گالری کادوسیان

دورنمایی از خط الراس آسپیناس و سنگ چوپان (بلندی آخر)