گزارش صعود زمستانی قله بغرو تالش – ۹۶,۱۱,۱۲/۱۳

۱۳ بهمن ۱۳۹۶بدون دیدگاه

کوهستان بغرو خود رشته ای در کوه های تالش است که قله های آن از بلندیهای منطقه خطبه سرا شروع و به دره ای در دریاچه نئور ختم میشود. کوه بغرو شامل چند قله بالای ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن با آخرین اندازه گیریها به ۳۲۳۵ متر رسیده.

گزارش صعود :

صبح پنج شنبه ۹۶,۱۱,۱۲ دو تن از کوهنوردان کادوسیان برای اولین بار جهت صعود زمستانی بغرو به طرف شهر خطبه سرا حرکت کردند. ساعت ۱۰:۰۰ با ملحق شدن به کوهنوردان گروه برزو خطبه سرا، در مسیر ارتفاعات قرار گرفتیم. کمتر از یک ساعت به سراهی شاه میلرزان و تمشه لانه رسیدیم، وسیله شخصی مان را در حیاط آشنایی پارک و با ماشین نیسانی که همنوردان خوب مان از گروه برزو آورده بودند، در مسیر خاکی تمشه لانه به حرکت افتادیم.

پس از یک ربع راه و مواجه شدن با برف و یخ ماشین نیسان، که مخصوص این جاده ها است را در روستای جنگلی بنون پارک نموده و در ساعت ۱۱:۱۵ به سمت قله براه افتادیم.

در ادامه مسیر از کنار کلبه های ییلاقی رد میشدیم که تنها یکی از این کل خانه های کوهستانی سکنه داشت. همنوردان خوب ما با صدای خاصی که مابین دو کوه میپیچید ساکنان آن منزل را برای احوال پرسی صدا زدند، و جویای حال بشدند سپس به راهمان ادامه دادیم تا به روستای تمشه لانه رسیدیم.

ساعت ۲:۰۰ در حیاط خلوت مسجد روستا تمشه لانه نشستیم و به صرف ناهار مشغول شدیم. و دقایقی بعد دوباره برفکوبی در جاده ای که به روستای برزبیل میرسید. در راهی مشخص ولی پربرف و مه آلود گام بر میداشتیم تا اینکه برزبیل و کوهستان زیبای بغرو را دیدیم، وارد روستا شده و بطرف خانه ییلاقی همنورد خوبمان که در دامنه بغرو بود راهی شدیم.

ساعت ۵:۳۰ به خانه رسیدیم و بعد از کمی استراحت و صرف شام به گفتگو برای حمله به یکی از قله های بغرو پرداختیم. بخاط تندبادی که صبحگاه میوزید کمی دیرتر آماده شدیم و پس از صرف صبحانه تصمیم به حرکت گرفتیم. با ۶ کوهنورد ساعت ۷:۰۰ براه قله افتادیم، و متآسفانه آقای انسان پور یکی از همنوردان خوب مان بعلت آسیب دیدگی در مسیر از ادامه صعود باز ماند.

با تصمیمی که سرپرست برنامه از قبل گرفته بود در راه یکی از قله های بغرو حرکت کردیم. تاج دره در اطراف روستای برزبیل به قله ای بلند در کوهستان بغرو منتهی میشد که مد نظر صعود گروه شد. در شیب قله قرار داشتیم که انعکاس طلوع خورشید در دریای خزر به زیبایی برایمان نمایان میشد. در هوایی آفتابی و گرم ولی با برفکوبی ای سخت قدم بر میداشتیم در راه به جایی رسیدیم که از دوردستها صخره ای بنام “نبی قلعه” را میدیدیم ، به آهستگی میرفتیم تا اینکه ساعت ۱۰:۰۰ به قله رسیدیم ، در قله مقداری عکس و فیلم گرفتیم و دقایقی به تماشای دیگر قله های کوهستان بغرو نشستیم و سپس از همان مسیر فرود کردیم.

نکته : کوه بغرو شامل چندین قله است که بلندترینهای آن، در دوردستها بوده و در برنامه های زمستانی براحتی قابل صعود نیستند، مگر اینکه حرکتها سه روزه تنظیم شود.

همچنین بخاطر آشنایی با منطقه، تاکنون تنها کوهنوردان قهار خطبه سرایی میتوانستند در صعودهای زمستانی از مسیر برزبیل به قله بغرو برسند.

صعود قله های بغرو را علاوه بر از منطقه خطبه سرا (برزبیل – کومری) از منطقه مرکزی، هشتپر (مریان – سیوبیل) و از منطقه لیسار (سوباتان – ماهار) هم میتوان برنامه داشت .

توضیحی از نبی قلعه اینکه روایت میکنند در زمانهای دور شخصی بنام نبی برای گریز از دست ماموران حکومتی به این صخره های بغرو پناه آورده بود و تا مدتها آنجا زندگی میکرده .

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:

رسول فرنودی “سرپرست” – حمید خاکزن – مجید عظیمی – علی انسان پور – غلامرضا ابروش – شاهرخ کاظمی پور

تشکر از همه اعضای تیم برزو خطبه سرا برای همکاری خوب و مؤثرشان در این برنامه.