گزارش برنامه صعود قله << رشکه جی >> ۱۳۹۱،۵،۱۳

3 آگوست 2012بدون دیدگاه

در صبح جمعه و خنک ۱۳ مرداد ۹۱ از شهر هشتپر (تالش) در جاده مریان ، کیش دیبی و سپس در مسیر خاکی روستای سوباتان قرار گرفتیم.

پس از ۱ ساعت و نیم راه ، در روستای ییلاقی بسک توقف کردیم و با پرس و جو از مردی روستایی در همان اطراف ، به سمت آبادی روآدی حرکت کرده و در سمت کوه قرار گرفتیم.

بر خلاف پائیز دو سال پیش در مسیر صعود جدیدی قرار می گرفتیم.

این راه جدید کوتاهتر با شیبی تند و با جنگلی انبوهتر به نظر میرسید.

با ۱۹ کوهنورد به همراه دوستان ما از گروه آسمان صومعه سرا استارت را ساعت در ۷/۳۰  زدیم .

در همان شروع حرکت با مرد محلی (شیرین عقل) برخوردیم که مانع حرکت ما میشد که به خیر گذشت .

پس از ۴ ساعت به قله رسیدیم.

نوک قله مدتی را به استراحت و عکاسی و تغذیه پرداختیم ، و باز برخلاف برنامه پیش در مهر (۱۳۸۹) ،از مسیری دیگر به طرف جنگل و جوکندان حرکت کردیم.

در دل چنگل به آبادی کوچک بورون رسیدیم و کمی جلوتر به آبادی دشتی دول که فقط چند خانه روستایی داشت ، کسی را در آبادیها نمی دیدیم چون که بعد از ۱۵ خرداد دامها و کوچ شان را به ارتفاعات می برند.

مقداری از راه را به خاطر انبوه پوشش گیاهی به بیراهه رفتیم ، با تاخیر زیاد در برگشت به یک آبادی رسیدیم به حیاط این خانه روستایی وارد شدیم (منزل علیپور) از ما با دوغ محلی و آب سرد پذیرائی شد سوار بر ماشین نیسان آن منزل شده و راهی روستای جوکندان شدیم.

در ۷/۳۰ عصر به کنار جاده اصلی رسیدیم، صعود و برگشت از قله رشکه جی ۱۲ ساعت به طول انجامید.

نکته ها در مورد قله رشکه جی :

مسیر اول کوه رشکه جی از راه گیلان و روستای جوکندان تالش است که در هر چهار فصل توسط کوهنوردان تالشی این مسیر بسیار زیبا پیمایش میشود.

حوالی قله زمینها کامل مسطح هستندبا دشتی زیبا و انبوه درختان و گورهای قدیمی که به وضوح دیده میشود،و دال بر قدمت و زندگی مردم باستان بر روی قله استراتژیک آن زمان دارد.

رشکه جی از شمال به دریای خزر و به ارتفاعات مهم اطراف یعنی مناطق مریان و آق اولر و روستای سوباتان تالش مشرف است.

کوهنوردان این برنامه:

فرشاد عظیمی – غلامرضا ابروش (عکاس) – مهران رحیمی – شاهرخ کاظمی پور – محسن ملکوتی – کوروش آصفی – رضا مصافی نیا – فرشاد قلی پور – سهراب فولادی – عسکر غنی زاده – حبیب نعمتی – مهدی قادر پناه – آرمین عبدللهی – کامیار مرادی نژاد – مبین ولدبیگی – کریم فتحی (سرپرست)